Resultaten evaluatieonderzoek dorpenbeleid bekend
Leefbaarheid
Gemiddeld wordt de leefbaarheid in de dorpen en wijken beoordeeld met een 7,3 als rapportcijfer. Dit cijfer geeft aan dat inwoners over het algemeen tevreden zijn, maar ook ruimte zien voor verbetering. Inwoners van Smilde zijn het meest kritisch.
De achteruitgang van de fysieke omgeving is één van de belangrijkste aandachtspunten. Inwoners klagen over achterstallig onderhoud van de wegen, fiets- en voetpaden. Ook de openbare groenvoorziening verdient aandacht. Daarnaast is waakzaamheid geboden met betrekking tot het op peil houden van voldoende voorzieningen en diensten in de kleinere dorpen en wijken. Er wordt o.a. geklaagd over de beschikbaarheid van openbaar vervoer en de afname van het aantal winkels. Voldoende woningen is een ander aandachtspunt; vooral voor starters moeten geschikte woningen worden gebouwd. Verder kan de verkeersveiligheid worden verbeterd en is er behoefte aan meer parkeerplaatsen. Ook zouden sommige inwoners het fijn vinden als er in hun dorp of wijk een buurthuis komt.
Wat betreft de invloed van het dorpenbeleid op de leefbaarheid kan er meer ruchtbaarheid worden gegeven aan zaken die de afgelopen jaren via het dorpenbeleid tot stand zijn gekomen. De helft van de inwoners kan namelijk niet beoordelen welke invloed het dorpenbeleid heeft gehad op de leefbaarheid.
Participatie
Ruim vier op de vijf inwoners hechten (zeer) veel waarde aan mee kunnen praten/ mee kunnen denken over de toekomst van hun dorp of wijk. De helft heeft echter maar (enigszins) het gevoel dat hun mening door de gemeente wordt gehoord. Het zijn vooral inwoners met een vorm van betrokkenheid die het gevoel hebben dat hun mening bij de gemeente terechtkomt.
Bovenstaand is niet alleen een teken voor de gemeente, maar ook een signaal voor belangenverenigingen om de mening van de inwoners die zij vertegenwoordigen (nog) meer mee te nemen. Dat het betrekken van inwoners een aandachtspunt is, wordt bevestigd door het resultaat dat ruim een kwart van de inwoners het gevoel heeft dat de belangenvereniging hen onvoldoende betrekt bij de besluiten die worden genomen. Nog eens drie op de tien inwoners vinden (ook) dat ze door de belangenvereniging onvoldoende op de hoogte worden gehouden.
Rol belangenvereniging naar inwoners
Van de inwoners die op een plek in de gemeente wonen met een belangenvereniging, is tweederde op de hoogte van het bestaan hiervan. Negen op de tien weten ook dat ze contact kunnen opnemen met de belangenvereniging over een idee of plan voor hun dorp of wijk. Drie op de tien hebben dit weleens gedaan. De belangenvereniging lijkt meer te leven in de kleinere dorpen. De bekendheid is er niet alleen groter, ook hebben deze inwoners vaker weleens contact gehad met de belangenvereniging.
Het contact met de belangenvereniging wordt beoordeeld met een gemiddeld rapportcijfer van een 7,4. Kritiek is er onder andere op de manier waarop de belangenvereniging is samengesteld. Er zitten al lang dezelfde mensen in de vereniging die niet door de inwoners gekozen zijn. Inwoners hebben het gevoel dat daarom niet alle inwoners vertegenwoordigd worden.
Positieve geluiden zijn er ook; zo vinden inwoners dat er goed wordt geluisterd en gecommuniceerd en dat de belangenvereniging altijd voor je klaarstaat. Ze zijn goed te benaderen. Drie op de vijf vinden de belangenvereniging dan ook van meerwaarde voor hun dorp/ wijk.
Rol gemeente naar inwoners voor inwonersinitiatieven
Twee op de vijf inwoners hebben in de afgelopen drie jaar weleens rechtstreeks contact gehad met de gemeente over de leefbaarheid, een idee of plan voor hun dorp of wijk. Lang niet iedereen benadert echter hiervoor de dorpscontactambtenaar.
Het zijn vooral inwoners met een vorm van betrokkenheid die via de dorpscontactambtenaar contact zoeken (64% vs. 15%). De zichtbaarheid/ benaderbaarheid van de dorpscontactambtenaar voor inwoners zonder vorm van betrokkenheid kan dus worden vergroot. Inwoners die contact hebben gehad met de dorpscontactambtenaar zijn hier over het algemeen positief over. Driekwart beoordeelt de dorpscontactambtenaar dan ook als van meerwaarde voor dorpen en wijken. Inwoners zonder vorm van betrokkenheid nemen vaker contact op met de gemeente via het meldingsformulier op de website of via een andere medewerker.
Gemiddeld wordt het contact met de gemeente beoordeeld met een 6,4. Uit dit rapportcijfer blijkt dat er nog ruimte is voor verbetering. In de toelichting geven inwoners o.a. aan dat ze soms wel vriendelijk/ correct te woord worden gestaan, maar dat opvolging door de gemeente vervolgens achterwege blijft.
Samenwerking tussen belangenorganisaties/ welzijnswerk en de gemeente
Eén derde, van diegenen die betrokken zijn bij een dorpsbelangenorganisatie, het DOM en/of Welzijnswerk Midden-Drenthe, noemt één of meerdere specifieke initiatieven vanuit hun dorp of wijk die ontstaan zijn door het dorpenbeleid. Hierbij wordt voornamelijk het tot stand komen van een dorpsvisie genoemd.
Er heerst positiviteit rondom de ondersteuning vanuit en de samenwerking met de gemeente. Zo beoordeelt tweederde de lijn met de gemeente als open en kort en is de helft uitgesproken van mening dat ze door de gemeente voldoende betrokken worden bij de totstandkoming van beleid, visie etc. Nog eens driekwart is (zeer) tevreden over de samenwerking met de dorpscontactambtenaren. Ook over de toegevoegde waarde van de gemeente bij het dorpenbeleid heerst bij meer dan de helft uitgesproken tevredenheid. Een puntje van kritiek is er over de snelheid waarmee de gemeente met een reactie komt op vragen rondom het dorpenbeleid; één op de vijf (20%) is hierover (zeer) ontevreden.
Zowel belangenorganisaties als het DOM zijn tevreden over de jaarlijks toegekende budgetten door de gemeente.
Toekomst
De dorpscontactambtenaar wordt gewaardeerd en moet zeker behouden blijven. Bijna de helft ziet nieuwe uitdagingen of kansen om in het dorpenbeleid te zetten. Zaken die worden genoemd hebben o.a. betrekking op de woningbouw, het realiseren van een dorpshuis, aandacht voor behoud van voorzieningen (o.a. het openbaar vervoer) en het verder bevorderen van de sociale cohesie.
Benieuwd naar het hele rapport?
Klik op het PDF logo om het rapport te downloaden.